There was an error in this gadget

Saturday, 5 November 2011

Misteri : Lembu Siapa Pulak Tu...???

 Salam Aidiladha untuk semua umat islam...

Ke mana korang beraya?...family ada yang wat korban ke??
Mesti seronok kan dapat kumpul lagi ramai2 ngan ahli keluarga..untunglah jadi orang melayu..dapat sambut 2 kali raya dalam setahun... ^^

Masa raya lepas ayda ada wat satu entry pasal Kejadian MISTERI Di Bulan Ramadhan!..kalau korang ikut belog ayda..mesti ada yang baca entry tu..kali ni ayda nak kongsi lagi satu cerita yang berlaku pada tahun lepas (2010) betul2 pada hari raya aidiladha..hari raya korban...!


Cerita nyer camni...

Biasalah kan..setiap kali tiba raya korban..mesti ramai yang korban lembu ngan kambing..termasuk pak cik sebelah, jiran seberang jalan umah ayah. Pagi2 dah riuh kawasan umah pak cik tu sebab jiran pak cik tu pon ada wat korban jugak..tapi wat satu tempat je..kat belakang umah tepi jalan (kawasan paya)!

Masa tu dah nak masuk tengah hari..aku, ibu dan adik duduk kat anjung tepi rumah, tengok dari umah jek..! rasa ngeri lak nak tengok dekat2 darah lembu tu... Setahun sekali je kita dapat rasakan suasana korban lembu secara bergotong royong! Cuaca aritu pon redup ..sume jiran2 berkumpul tunggu pak imam datang tuk sembelih lembu ngan kambing!

Masa duduk kat anjung tu..adik asyik suruh aku tengok kambing yang kena ikat kat batang pokok tepi jalan sana...macam dah redha je kambing tu nak kena sembelih..baik je, tak meragam pon..! pastu ibu pulak suruh tengok kat sebalik batang pokok yang di tambat kambing tadi..baru perasan ada seekor lembu yang dah tumbang lepas di sembelih.....!

Lembu tu bukan main kuat lagi mengerang kesakitan! adik pon dengar..adik siap cakap kesian..pastu ibu marah..tak baik cakap kesian!! aku ngan adik tak puas tengok dari tepi anjung..tak jelas.. kitorang pon pergi ke anjung depan pulak..! baru puas sikit, nampak lebih jelas kelibat lembu tu...

Dah lebih 5 minit lembu tu mengerang...ibu tegur lagi.."tak mati2 lagi ke lembu tu..? tak boleh sembelih lagi ke? dah lama sangat ni die mengerang!! " dalam hati aku pon cakap "kesian lak kat lembu tu..cam terseksa je" pastu malas dah nak fikir...biarlah.................!

Tak lama lepas tu..adik ajak pergi ke rumah jiran yg wat korban tu..sebab ayah ada kat sana..mungkin adik pon teringin nak tengok lembu disembelih dengan lebih dekat..aku pon ajaklah die ke umah pak cik tu..! aku ngan adik lalu lah kat tepi tempat kambing tadi di tambat..tapi tak terpandang lak lembu yang mengerang tadi..lupa............

sampai kat belakang umah pak cik tu..dah ramai sanak saudara dan jiran2 berkumpul tuk melihat acara korban lembu tu...ada 2 ekor lembu kat situ..! tengok adik...huh berani lak die tengok lembu tu kena sembelih...! dalam hati ni.. "eh..kenapa lak sembelih asing2 ngan lembu tadi?".."owh..mungkin ni lembu orang sebelah agaknyer.." "banyaknyer duit pak cik ni..sampai 2 ekor lembu die korbankan "..

selesai sembelih..aku ajak adik balik umah...! lepak2 kat umah..tengok tv..makan2 ngan family...! memang rehat cukup2 masa tu..sampai rasa macam tak nak keje je esoknyer..rasa nak rehat lagi sampai seminggu!..hihihihi... ^^

lepas makan malam ngan family..kitorang semua kumpul kat ruang tamu..tengok berita! Masa tu ibu yang mulakan cerita.....

ibu : "lembu yg kat tepi jalan tu lama sangat nak mati..tak pape ke?"

ayah : diam kejap........fikir........... "lembu mana?"..

ibu : "lembu yang dekat ngan kambing kat tepi jalan tu..?..kan ada sekor kat situ..dah sembelih.."

ayah : "mana ada lembu kat situ..lembu semua ikat kat pokok belakang umah tuannyer.."

masa tu semua dengar..aku dah pelik dah..kenapa ayah cakap camtu..ayah tak perasan ke lembu yang kat tepi jalan tu..adik aku pon backup ibu..siap cerita lagi yang kitorang semua tengok lembu tu tumbang dan mengerang kuat lagi...!

ayah : "lembu semua skali ada 2 ekor..kambing pon 2 ekor..lembu ikat kat pokok belakang umah..kambing ikat kat pokok tepi jalan.."

ibu : "habis lembu yg dekat ngan kambing tu lembu sapa pulak...?? tak kan ibu nak bohong ayah..tak caya tanye adik ngan ayda"

masing2 dah tak tau nak cakap ape? masalahnyer aku nampak sendiri ngan mata aku..bukan aku sorang je nampak..adik ngan ibu aku sekali..!! macam percaya tak percaya jek...sebab aku ngan adik memang tengok ngan jelas lembu tu bergoyang2 mengerang kesakitan..! suara lembu tu mengerang pon kuat sangat....lain macam!

sampaikan masa aku tulis entry ni..aku masih dapat ingat lagi dengan jelas macam mana keadaan fizikal lembu tu yang gemuk dan  berwarna putih2 berlumpur dengan suaranyer yang mengerang kuat...! kepalanyer menghala ke paya..kakinyer disilang dengan kayu siap diikat dengan tali besar menghala ke jalan..!

padahal masa tu ramai pak cik2 dekat ngan kambing tu..tak kan diorang tak perasan..patutlah masa lembu tu mengerang, pak cik yg jaga kambing tu wat tak tau jek! tak de sorang pon yang datang kat lembu tu masa lembu tu lama mengerang!

masa tu boleh pulak tak terfikir..siapa yg sembelih lembu tu? sebab lepas dengar lembu tu mengerang..ternampak pulak tok imam dengan pak cik2 yg sembelih lembu naik motor lalu depan umah..baru sampai! tok imam terus ke belakang umah jiran tuk sembelih lembu yang ada kat belakang umah tu!

esoknyer..aku tengok balik tempat lembu yang ayah cakap tak wujud tu...terbayang bayang lagi keadaan lembu yang semalam aku nampak ngan adik!! rasa macam terdengar lagi suara garau lembu tu mengerang...
mana lembu tu ntah???

lembu siapa pulak tu???
siapa yang wat korban jugak masa tu???
wallahualam........

sekian dari ayda....

byeeeee......^^

suka kew..LIKE jer @ tinggalkan KOMEN korang k ^ ^

0 Si Cantik/Kacak Bagi Komen!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ DaK nOtY jEk BoLeH tEkAn LiNk At BaWaH nI.. ~