There was an error in this gadget

Wednesday, 29 June 2011

FAKTA TENTANG KESIHATAN WANITA.

Salam korang2 sumer....................^ ^


Hi sumer....! thanz sbb masih sudi lagi sggah cni..!
Ayda nk citer cikit pasal kesihatan wanita...tapi tak banyak yg Ayda nak bagitau..
juz yang mane benar & yang mana fakta...
ok..baca ni.....^^

Korang2 sume ni dah matang ke belom....??!
matang stiap wanita ni berbeza..camtu juga dengan tanda2 akil baligh, 
contohnya..tumbuh jerawat, badan makin basar, & datang bulan..
semua ni berkaitan dgn hormon.

Semasa usia dalam akil baligh,
ada beberapa perkara yg buat korang tertanya2 mengenai organ reproduksi,
terutamanya budak2 remaja..!
ok..kat bawah ni antara kepercayaan & fakta yg harus korang2 tau..!
 
MASALAH KEPUTIHAN  BOLEH WUJUD MASALAH PADA ORGAN

> Fakta : cecair keputihan adalah normal bila ia tak berwarna, tak berbau & tak gatal. 
Keputihan normal juga boleh dilihat sebagai tanda waktu subur wanita. 
Cecair yg tak normal selalunya berwarna kekuningan, pekat & ada masanya bergumpal..
biasanya akan gatal & berbau kuat.

MEMAKAI PANTYLINER MENYEBABKAN KEPUTIHAN

> Fakta : Pakai pantyliner & tukar setiap 3 jam sekali 
akan menjaga kebersihan & kesegaran organ wanita. 
Oleh tu, semasa keputihan, pantyliner berfungsi menyerap cecair keputihan 
supaya tak mngotorkan seluar dalam.

MENGGARU BAHAGIAN PAHA @ PUNGGUNG SEMASA HAID
BOLEH MENIMBULKAN STRETCH MARK.

> Fakta : Stretch mark yg nampak seperti garis2 putih di kulit 
merupakan tanda kulit sudah meregang lebih dari kemampuan semulajadinya. 
Hal ni tiada kaitan langsung dengan tindakan menggaru kulit.

NANAS & TERUNG MEMBUATKAN VAGINA LEMBAB.
> Fakta : Buah nanas & terung tak akan 
meningkatkan  jumlah hormon di dalam tubuh, 
& menyebabkan cecair lubrikasi vagina bertambah banyak.

INFO KESIHATAN

> Amonorea bermaksud tak datang haid ( menstruasi) ia juga dikenali sebagai ovari tak mngeluarkan telur (anovulation) ia berlaku dikalangan remaja perempuan sebelum dewasa @ semasa mengandung, ibu mnyusu bayi @ menopaus, ni adalah normal.

>Amonorea primer ialah kegagalan menstabilkan kedatangan haid. ia dikategorikan sebagai tak normal, jika remaja perempuan tiada perkembangan fizikal secara seksual pd usia 14 tahun, @ remaja yg normal perkembangan fizikal & seksualnya tapi xdatang haidnya pada umur 16 tahun.

> Kalau bahagian intim korang berbau, gatal2, @ di jangkiti bakteria, guna air ramasan sirih tuk atasinya. Selain berkesan mengatasi masalah ni.. sirih juga mampu membersihkan rohani & menaikkan lagi seri wajah wanita.

> Hadkan makanan2 yg bergula hingga 1/4 cawan agar pencernaan berjalan lancar. Begitu juga dgn PMS. Makan  minuman yg mengandungi susu, telur, & sedikit gula tuk hilangkan rasa sakit.

> Pelbagai jenis pil tuk kurangkan senggugut di jual di pasaraya. Namun, kalau korang perlu bergantung pada pil tiap2 bulan & kadangkala rasa sakit tu tak hilang, ada baiknya korang jumpa dengan pakar sakit puan. Senggugut camni boleh disebabkan oleh keadaan yg serius sperti endometriosis @ fibroid.

oklah......

penat dah menaip.....

semoga dapat info yg berguna yer.....

byeeeee..........^ ^









suka kew..LIKE jer @ tinggalkan KOMEN korang k ^ ^

0 Si Cantik/Kacak Bagi Komen!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ DaK nOtY jEk BoLeH tEkAn LiNk At BaWaH nI.. ~