There was an error in this gadget

Monday, 13 June 2011

pentingnya PAP SMEAR bagi wanita!

Salam korang2 sumer....^ ^

Entry kali ni khas tok golongan wanita2 sedunia..! penting sgt ni tok sume wanita2 ambil tau..xde yg trkecuali! ok..bace je yer..xkene bayar pon..^ ^

Korg tau x..di anggarkn 500,000 wanita disahkn mghidap kanser serviks @ kanser pgkal rahim stp taun. Kat Malaysia.. kanser ni mrupakn kanser no.2 wanita. Mmg hakikatnya sgt bahya, tapi xramai yg nk wat pmeriksaan 'pap smear'  tuk prsediaan awal..KORANG MACAMNER LAK...???

''BERDASARKN STATISTIK DIMALAYSIA,.. 
30% PGHIDAP KANSER PGKAL RAHIM 
ADALH DI KALANGAN MASYARAKAT CINA,..
22% DARI KALANGAN KAUM INDIA,..
DAN 10% DARI KAUM MELAYU.'' 

APA TU UJIAN ''PAP SMEAR''??
Kira2 26% saja wanita mnjalani ujian 'pap smear' manakala 74% lg mmberi prhatian trhadap pemeriksaan kanser payudara. Scara amnya wanita perlu mnjalani 3 jnis pemeriksaan iaitu UJIAN KANSER PAYUDARA, ULTRABUNYI, dan ''PAP SMEAR'' sekurg2nya 2 taun skl. Ujian 'pap smear' trbaik skl dijalankn pd prtengahan pusingan haid @ 10 hari slps kedtgan haid.

Ujian lumuran pap mrupakn ujian yg mudah & xmnyebabkn sbarang kesakitan. Menerusi ujian ini, sel2 diambil scara brhati2 dr prmukaan rahim ''servik'' & diletakkn di atas slaid kaca & dihantar ke makmal utk pmeriksaan mikroskopik.
 inilah alat2 utk ujian 'pap smear'

 camnilah cara2nya lau korg nak wat ujian 'pap smear' nanti.

FAKTOR RISIKO TERJADINYA KANSER PANGKAL RAHIM

* Hubungan seks pd usia muda.
* Jangkitan virus HPV berisiko tinggi..terdpt kira2 16-18 jnis virus HPV & 2 drnya dikenalpasti sbgai punca utama kanser ni.
* Keadaan yg mnyebabkn sistem prtahanan badan mnjadi rendah sperti AIDS.
* Wanita yg mmpunyai pasangan seks yg ramai.
* Wanita yg xmnjalani ujian 'pap smear' dikategori sbg golongan yg berisiko mghidap kanser pgkal rahim sbb kajian tlah mnunjukkan bahwa ujian 'pap smear' blh mncegah merebaknya kanser pangkal rahim.

TANDA & GEJALA

# Pndarahn dr faraj yg xnormal - diantra waktu haid, slps mlakukn seks, kesakitn smasa haid & slps putus haid.
# Lelehan faraj yg xnormal.
# Sakit belakang.
# Hilang slera makan & berat badan menurun.
# Mengalami msalah mmbuang air kecil & air besar.
# Sakit di bahgian pelvis - biasanya mrupakn gejala yg lewat.

Gejala yg pling biasa adalh pndarahan faraj yg luar biasa, wlaupon terdpt ramai psakit yg memiliki gbungan pelbgi gejala lain. Tp xsmestinya korg mghidap kenser pgkal rahim jika korg mmpunyai gejala yg di sebutkn. Cara trbaik adalah mmdptkn nasihat doktor trlebih dahulu.

Dlm barah pgkal rahim..sel2 di pgkal rahim tumbuh scara xnormal. Sel2 trus mmbesar & mmbentuk 1 ktumbuhan @ tumor. JIka xdirawat..sel2 barah ni akan merebak ke bah. badan yg lain mlalui sistem darah @ limfa. Barah ini mgambil masa bertaun2 utk brkembang. Sblom barah ni brkembang, perubahan awal akan brlaku di dlm sel pd prmukaan pangkal rahim. Ini di sebut pringkat pra-kanser.

VAKSINASI AWAL MEMBANTU MENGURANGKAN RISIKO
Kini terdpt 2 jnis vaksinasi yg blh didapati di klinik & hosp. swasta yg dpt mmbantu mmberikn tubuh imunisasi utk mncegah kanser ni. Ada 3 dos yg perlu di ambil bg melengkapkn imunisasi ni utk lgkah pncegahan awal bg wanita yg berusia 40 taun ke atas.

Korg2 sume jgn pandg remeh yer..korg tau x..Servik @ pgkal rahim adalh sbahgian dr sistem peranakn kita. Prtumbuhan kanser ni adalh perlahan & beransur2. Pringkat prtumbuhan awal tisu pgkal rahim (pra kanser) @ 'displasia' adalah sgt jelas.

smasa mlalui pringkat 'displasia', tisu mula mngalami perubahan & ini bleh di kesan dgn pmeriksaan 'pap smear' mlgnya di Malaysia, hampir 80% dr kes kanser pgkal rahim hanya di kesan di pringkat akhir..sumenya krana takut utk mlakukn ujian ini.

so..korg2 sume jgn brlengah2 lagi..cpt2 kita pegi check up..hang out ngan kawan2 berjam2 boleh..knape xleh nk luangkn mase tok ksihatan kite pula...mne lg penting??? fikir lah yer...!! k..byeeeeeee....^ ^


suka kew..LIKE jer @ tinggalkan KOMEN korang k ^ ^

0 Si Cantik/Kacak Bagi Komen!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ DaK nOtY jEk BoLeH tEkAn LiNk At BaWaH nI.. ~